Urządzenie NO (napełnianie i opróżnianie) to techniczne rozwiązanie umożliwiające bezpieczny załadunek i rozładunek substancji stałych, ciekłych lub gazowych z cystern kolejowych, autocystern, zbiorników magazynowych lub instalacji procesowych.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu* każde urządzenie NO podlega nadzorowi Transportowego Dozoru Technicznego (TDT), a w przypadku instalacji wojskowych – Wojskowego Dozoru Technicznego (WDT).
Urządzenia NO obejmują m.in.:
- ramiona przeładunkowe (morskie, lądowe – górne, boczne, dolne),
- elastyczne urządzenia wężowe
- złącza, zawory, kompensatory i systemy awaryjne
- układy sterowania i automatyki
MMR Group MediaTransfer posiada uprawnienia TDT i WDT do projektowania, produkcji i modernizacji urządzeń NO, realizując projekty od koncepcji po odbiór z inspektorem.
* Dz.U. 2006 nr 180 poz. 1321
Dzięki kompetencjom inżynieryjnym i znajomości procedur dozoru technicznego, MMR Group MediaTransfer prowadzi klienta przez cały proces realizacji – oszczędzając jego czas, eliminując ryzyko projektowe i zapewniając gotowość operacyjną urządzenia.
Etapy współpracy z MMR Group MediaTransfer:
- 1. Analiza wymagań technicznych i procesowych.
- 2. Dobór technologii i opracowanie koncepcji rozwiązania.
- 3. Projekt techniczny i przygotowanie dokumentacji TDT.
- 4. Zgłoszenie dokumentacji do TDT i jej zatwierdzenie.
- 5. Produkcja i prefabrykacja urządzenia NO.
- 6. Dostawa, montaż i integracja z systemami klienta.
- 7. Odbiór końcowy z udziałem inspektora TDT.
MMR Group MediaTransfer jest oficjalnym partnerem firmy JLA, działu grupy J de Jonge Group, specjalizującego się w produkcji ramion morskich do przeładunku mediów płynnych i gazowych. JLA tworzy swoje rozwiązania w oparciu o ponad 35 lat doświadczeń serwisowych w pracy z urządzeniami różnych producentów, co pozwala jej tworzyć wyjątkowo przemyślane, niezawodne i trwałe konstrukcje.
Ramiona JLA są projektowane pod konkretne wymagania terminala i medium, przy uwzględnieniu warunków eksploatacyjnych oraz oczekiwanego poziomu automatyzacji. W zależności od potrzeb, mogą być wyposażone m.in. w:
- podgrzewane sekcje transferowe (dla produktów o wysokiej lepkości lub zamarzających)
- izolację kriogeniczną – do mediów takich jak LNG, etylen, ciekły wodór, amoniak
- złącza awaryjnego rozłączania (ERC) z układami ESD
- kompensatory i zawory bezpieczeństwa
- systemy monitorowania pozycji i ciśnienia (HART, Profibus, itp.)
- systemy automatycznego parkowania i blokowania
- pełną integrację z systemami sterowania terminala (DCS/SCADA)
Ramiona mogą być dostosowane zarówno do obsługi statków morskich, jak i mniejszych jednostek przybrzeżnych czy barek.
Cechy wyróżniające JLA:
- bezlinowy system balansujący – eliminuje problemy z zużyciem linek, minimalizuje konserwację
- własna produkcja złączy obrotowych – precyzyjne, niskooporowe, trwałe, łatwe do serwisu
- w pełni elektryczne, autonomiczne ramiona morskie – brak potrzeby instalacji hydrauliki, niższe koszty utrzymania, możliwość zdalnego sterowania
- modularna konstrukcja ułatwiająca serwisowanie i modernizację
- możliwość pracy w układach redundantnych lub sekwencyjnych (multi-arm systems)
JLA to przyszłość morskich systemów przeładunkowych, którą zaprojektowali praktycy, a zbudowali operatorzy.
Dla zastosowań lądowych MMR Group MediaTransfer oferuje rozwiązania od firmy WLT Liquid & Gas Loading Technology – producenta lądowych ramion przeładunkowych dla szerokiego zakresu mediów (od LPG po kwasy i ropę). Ramiona projektowane są na bazie wieloletniego doświadczenia inżynierów w zakresie mediów agresywnych, zawsze w oparciu o potrzeby konkretnej aplikacji – bez użycia gotowych szablonów.
Typy ramion według sposobu przeładunku:
- górne – do załadunku/rozładunku cystern drogowych i kolejowych od góry
- dolne – dedykowane dla LPG, paliw, H₂, kriogenów
- boczne i specjalne – do niestandardowych aplikacji lub ograniczonej przestrzeni
Zalety ramion WLT:
- wyjątkowo trwałe złącza obrotowe o niskim współczynniku tarcia
- szczelność i odporność na agresywne media (kwasy, zasady, alkohole, LPG)
- bardzo dokładna i czytelna dokumentacja techniczna
- możliwość dopasowania długości, kierunków pracy i mechanizmów odciążenia
- gotowość do integracji z systemami automatyki, zgodnie z TDT
Ramiona WLT to rozwiązania „szyte na miarę”, tworzone po to, by działać niezawodnie w najbardziej wymagających środowiskach.
W oddziale MMR Group MediaTransfer w Kostrzynie pod Poznaniem produkujemy urządzenia wężowe NO, dopasowane do pracy z paliwami, chemikaliami, gazami technicznymi, kriogenami i wodorem.
Projektujemy je na bazie komponentów renomowanych dostawców:
- Novaflex
- Continental
- Thor
- RS Components
MMR Group posiada uprawnienia TDT i WDT do produkcji i modernizacji urządzeń NO, zapewniając pełną zgodność z przepisami i możliwość szybkiego serwisu.
Konfiguracje i komponenty:
- złącza awaryjnego rozłączania (ERC)
- suchozłącza odcinające (Dry Disconnect)
- węże w wersji kompozytowej, stalowej, PTFE, gumowej
- okucia w wersji nierdzewnej, kwasoodpornej, aluminiowej
Opcje konstrukcyjne:
- kratowa rama wsporcza – chroni wąż przed tarciem o podłoże, zwiększając jego trwałość
- zawieszenie na wciągniku żurawia słupowego – dla ergonomicznej obsługi cięższych węży
- możliwość integracji z istniejącym sterowaniem i ESD
Urządzenia wężowe produkowane przez MMR Group MediaTransfer to sprawdzone rozwiązania tam, gdzie liczy się elastyczność, bezpieczeństwo i szybka dostępność.
Specjalizujemy się w projektach realizowanych dla takich branż jak:
- petrochemiczna: paliwo lotnicze JET-A1, benzyna Pb95, olej napędowy, olej opałowy, polichlorek winylu, asfalt
- chemiczna: kwas siarkowy, ług sodowy, podchloryn sodu
- paliwowa: LNG, LPG, amoniak, chlor, wodór
- spożywcza: etylen